Get your motor running!

22 november 2012 - Hoi An, Vietnam

SAM_2209

We zijn weer een aantal dagen verder en we hebben weer zoveel beleefd! Het werd weer eens tijd voor een blogje om het thuisfront op de hoogte te houden van onze avonturen in het prachtige Vietnam..

SAM_2181SAM_2182SAM_2183

Na een lange nacht in de hardsleeper cabine in de nachttrein van Hanoi naar Hue kwamen we aan in het Backpackers hostel Hue. Het voelde vertrouwd omdat we natuurlijk al een aantal nachten in het zusterhostel in Hanoi hadden geslapen. Ondanks dat iedereen zei dat het in het zuiden mooier weer was kwam we aan in de stortregen. Na een douche kochten we op straat regenponchos en gingen op weg. We werden aan de haak geslagen door een stel Vietnamezen die ons rond wilde fietsen. Erg gezellig want ze waren waarschijnlijk al dronken en onderweg pikten ze nog wat Noorse meiden op voor ons. Ze mochten gratis mee en moesten tussen onze benen zitten. Alleen Teun kreeg geen extra pasagier, hij mocht zelf fietsen met de man voorin! Na een gezellig ritje en wat lekker eten bij top choice An Binh gingen we nog even wat drinken in de bar. Na een kort avondje heerlijk geslapen.

SAM_2221SAM_2245SAM_2248

Volgende dag deden we een korte scootertour door Hue lang het keizerlijkpaleis, een pegoda en het keizerlijk mausoleum. Erg indrukwekkend om alles daar te zien wat stamt uit de keizerlijke periode van Vietnam. De graven zijn daarnaast echt achterlijk groot! Terug bij het hostel werden we weer herenigd met onze oude vriendinnen Joyce en Hillary. Rik,Teun en ik hadden besloten om een easyrider tour te gaan doen, dit wil zeggen: 3 dagen achterop de motor van Hue naar Hoi an ( elke dag 200 km ). We boekten de trip en kregen nog wat gratis drankjes bij het hostel. Na deze gratis drankjes en nog wat eigen drank van de net ontmoette Kim & Matthew gingen we weer lekker stappen in de Brown Eyes. Kim en Matthew waren engels en volledig geschift, maar wel leuk geschift. Met z'n zessen naar de bar en daar nog meer backpackers werd het weer een lange nacht met veel drank...

SAM_2280easySAM_2429

De volgende dag vroeg vertrokken we met de motoren. Onze drie gidsen maakten onze backpacks aan de achterkant van de motor vast wat gelijk fungeerde als een rugleuning, super chill dus! We vertrokken en nadat we Hue uit waren begon het geweldig mooie landschap van Vietnam op te doemen. We reden de 1e dag door de rijstvelden, langs de zee en door de bossen. We hebben zoveel verschillende soorten landschappen gezien en elk had z'n eigen schoonheid. Helaas begon het wel te regenen dus de regenpakken gingen aan en door plassen raceten we door. Mijn gids Lac, die hield er wel van om het gas in te trappen! Hij vertelde ook dat hij het niet leuk vond dat z'n vrienden zo langzaam reden haha. We stopten voor een heerlijke lunch waarna we doorreden naar het dorpje van Vinh Moc. Dit dorpje was geen normaal dorpje...

SAM_2339

Na Amerikaanse bombardementen in Midden-Vietnam werd het originele dorpje volledig verwoest. Door blijvende bombardementen begonnen de mensen van het dorpje en de Vietcong tunnels te graven waar de mensen in konden leven. Dit project resulteerde uit eindelijk in een geheel ondergronds dorp waar de mensen leefden. Ze zagen geen daglicht en er zijn zelf 17 kinderen geboren ondergronds. Vanwege de gemiddelde lengte van Vietnamezen had ik het erg lastig in de tunnels. Ondanks het constante bukken was het zeer interresant om te zien hoe diep en verborgen het dorpje onder de grond zat. Na een tijdje werden we het zat ondergrond en gingen weer verder op de motor. Om de zoveel tijd stopten we om even te plassen, roken of foto's te nemen. Na een lange dag rijden met een mooie zonsondergang kwamen we aan in het dorpje waar we sliepen. Helaas wel in een hotel wat pas half af was..

SAM_2389SAM_2394SAM_2402SAM_2396

De 2e dag stond in het teken van de bergen en het het regenwoud. We reden de hele dag door het regenwoud over wegen bijna bovenop de bergen. Het uitzicht was het allermooiste uitzicht wat ik ooit heb gehad! We stopten bij een oud Amerikaans vliegveld waar nog tanks en vliegtuigen stonden, bij watervallen waar we in gingen zwemmen en af en toe bij wat dorpjes. Leuk om te zien was hoe alle kinderen hun huizen uit kwamen rennen om naar ons te zwaaien! we voelden ons af en toe wel een beetje beroemd. Vooral toen we langs de wegstonden en er een groep van 20 kids aan kwamen rennen, naast ons gingen zitten en eigenhandig foto's gingen maken. We hebben een groot gedeelte van onze reis over de Ho Chi Minh route gereden, de weg die ten tijde van de oorlog werd gebruikt om van het noorden naar het zuiden te komen, ongezien voor amerikaanse troepen. Dit deden ze te voet terwijl ik het op de motor al een inmens lange weg vond! Na weer een mooie dag hebben we het beste eten uit ons leven gehad, gemaakt door de vrouw van ons hotel. Uitgeput met pijn in de billetjes maar weer een goede nacht slaap gehad.

SAM_2422SAM_2470SAM_2444

De laatste dag was het bloedheet op de motor. Ingesmeerd in inze t-shirtjes gingen we weer rijden door de bergen en het platteland. Uitgestrekte vlaktes en gebergte met hier en daar wat harde werkers in de velden vulden de dag. De lokale dorpjes die we bezochten waren erg bijzonder om te zien. De mensen leefden zo simpel in de zelfgemaakte huisje met zelfvoorzienende velden om te verbouwen. Natuurlijk wel een vietnamese en een communistiche vlag voor elk huisje! Na het platteland kwamen we aan in Da Nang, een moderne stad. We namen een duik in het heerlijke water van de zee en brachten een bezoek aan de degoda boven op een bergje midden in de stad. Vanaf Da Nang was het nog maar een half uurtje rijden naar onze eindbestemming: Hoi An. Ik had Joyce al gevraagd om een kamer in het hotel te boeken voor ons en dat was gelukt. Met zwembad en al! We kwamen aan en namen afscheid van onze easyriders. We huurden twee scooters ( Rik bij Teun achterop ) en gingen even rondrijden en eten in Hoi An.

SAM_2497SAM_2292SAM_2358

Hoi An was volgens iedereen een mooi en relaxt stadje en daar geef ik ze groot gelijk in. Het is niet te druk en er is genoeg te doen. Gisteravond lekker uitgeweest met Joyce en Hillary. Kim en Matthew bleken er ook plus nog wat andere bekenden en nieuwe vrienden. Veel nederlanders! Het was een topavond maar misschien wel een bakkie te veel gedronken haha. Vandaag hebben we weer scooters gehuurd voor de hele dag ( 3 euro ) en zijn we heerlijk de hele dag naar het strand geweest. Geweldig mooi strand waar iedereen heen gaat. Na een dagje luieren in de zon en zee zijn we nu bijna klaar om te vertekken voor t eten. De jongens zitten alleen nog bij een naaizaak waar hun pakken worden gemaakt. Voor Rik een tuxedo en een oranje pak, voor Teun een drie-delig pak. Lekker goedkoop en gewoon opsturen naar NL.

283357_4428340544937_564111036_n

Morgen vliegt Rik naar Ho Chi Minh stad en blijven Teun en ik nog 2 extra daagjes hier. Daarna vertekken we naar Nha Trang per bus, waarschijnlijk met Joyce en Hillary. Eerst nog even heerlijk genieten van dit leuke stadje. De laatste dagen waren onvergeetelijk en  de motortrip was het elke cent waard. We kunnen nu zeggen dat we het ECHTE Vietnam hebben gezien! Tot snel!