Culture,History and Party in South-Vietnam!

4 december 2012 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Hallooo lieve lezers, het is alweer een lange tijd geleden dat ik mn laatste blog schreef. In de verstreken tijd is wel veel gebeurd maar had vaak de tijd en soms de zin niet om te schrijven. Nu m'n tijd in Vietnam er bijna opzit werd het toch weer eens tijd om het ( ijskoude ) thuisfront op de hoogte te houden van onze wilde avonturen hier..

We arriveerden na een lange, hobbelige nacht in de slaapbus van Hoi An in Nha Trang. Het viel gelijk op dat deze stad zo anders was dat het wat rustigere Hoi An. We liepen naar ons hostel samen met 3 australische jongens Dan, Sasha en Jessie die we in de bus hadden ontmoet. Dan had in de bus 4 slaappillen geslikt dus die lag knock out tegen me aan te snurken. Ze waren van onze leeftijd dus het klikte gelijk erg goed. Aangekomen in het hostel kwamen we gelijk weer oude bekende tegen zoals Tex,Maran,Susanne etc. dus gelijk weer een gezellige boel. Ondanks de slechte weersverwachtingen was het die dag bloedheet en besloten we gelijk naar het strand te gaan. We kregen gelijk wilde verhalen te horen en foto's te zien van het wilde nachtleven. Op het strand besloten we diezelfde dag nog naar het Vinpearl park te gaan. Een groot thema en waterpark wat op een eiland voor de kust lag, bereikbaar per s'werelds langste overzeese gondel. Joyce en Hillary besloten achter te blijven op het strand en wij keerden terug naar het hostel om scooters te huren. We waren uit eindelijk met zes jongens ( Thomas,Oosterijk werd aan de groep toegevoegd ) en de enigedie nog nooit een scooter had gereden was Sasha. Hierom wilde de verhuurder Sasha testen..die test liep na 3 seconden uit op een crash met een lantaarnpaal! Sasha mocht zelf dus niet rijden. Jessie gaf het ook op en sprong achterop bij Thomas.

nhatrangVinpearl land Nha trangHalfpipe

Voor een redelijke prijs kochten we dagpassen voorhet park en namen plaats in de gondel. Ongeloofelijk raar gevoel als je in een skilift zit in je zwembroek.. Na een lange tocht met een prachtig uitzicht kwamen we aan op het eiland waar de naam van het park in hollywood letters op de berg ons een warm welkom gaf. We haasten ons snel naar het waterpark waar we alles in de lockers stopten en begonnen met de glijbanen. Gekke glijbanen zoals een trechter, een halfpipe en een familyslide maakten ons weer even kleine kinderen.We probeerden elke glijbaan op verschillende manieren. Met wel wat verwondingen pakten we een fastfood lunch om daarna een duik te nemen in de zee op het mooiste strand tot nu toe. Na nog wat glijbanen, golfslagbaden en de lazyriver rustte we uit met een biertjevoor zonsondergang. Na zonsondergang verplaatste we ons naar het themapark waar we gebruik maakten van allerlei attracties, gratis arcade en zelfs een karaoke machine. Na een middag vol plezier keerden we terug naar het vaste land waar we ons na een avondmaal verplaatste naar de why not bar van Nha trang. Een van de beste avonden uit van de trip. Veel bekende weer gezien ( waaronder Hannah ) en nieuwe mensen ontmoet. Met een glaasje teveel op gelukkig in bed beland.

Ba ho falls

Volgende dag, na alle verhalen op een rijtje te hebben gezet en er weer nieuwe bekende arriveeren besloten de aussies, teun en ik weer scooters te huren en naar Ba Ho te rijden voor de watervallen. Hier zouden we in kunnen zwemmen en dat zinde ons wel. Dan bleef als een brakke geit achter in z'n bedje. Met Sasha en Jessie achterop reden teun en ik weg om een lange tocht te rijden die uit eindelijk 1,5 uur duurde vanwege wat stops, tanken en een lekke band...M'n achterband was vlledig leeggelopen en moest dus gefikst worden. Voor de reparatie en de nieuwe binnenband betaalde ik 4 euro! De laatste twee kilometer waren een waar avontuur: door hevige regenval was het pad veranderd in een ware modderpoel. Slippen en glijden door modder, water en over stenen was wat wevoor elkaar moesten krijgen. Erg lastig, even een slipper verloren in een modderpoel en een beetje vies geworden maar man wat was dat gaaf om te doen! Na Joyce en Thomas te zijn tegekomen en wonderbaarlijk Dan de weg in z'n eentje had gevonden beklommen we rotsen tot we bij de watervallen aankwamen om vervolgens heerlijk te zwemmen. Zelfde verhaal als de vorige avond: weer een te gekke nacht in de Why Not Bar. de voetjes gingen van de vloer en ik krijg nu twee weken later nog steeds mensen naar me toe die openen met: He! you're the dancer!! Kan er dus wel om lachen.

Joyce en Hillary zouden de volgende ochtend vertrekken naar Mui Ne. We zouden hun eigenlijk vergezellen maar omdat we het zo gezellig hadden met iedereen besloten Teun en ik de rest van de dag nog te blijven en s'avonds te gaan. Na een heerlijk dagje strand met nieuwe mensen ( gekke engelse meiden ), Sasha en Tom spelende op de gitaar, zingen en teveel biertjes was ik redelijk aangeschoten wat er voor zorgde dat ik op het idee van de aussies inging om nog een nacht te blijven. Dat we voor een ongebruikte kamer in Mui Ne moesten betalen maakte me vrij weinig uit. De aussies gingen door het lint toen in de sleutel voor hun neus omhoog hield! Na avondeten met 20 man bij een indiaas restaurant begon het feest weer opnieuw. Met een bezopen Teun keerden we toch tijdig terug naar het hostel omdat we de volgende morgen om 8 vertrokken..

Mui ne kitesurfingdinnerMui Nestruisvogoooool

Na afscheid van de aussies en de meiden kropen we de slaapbus in voor een rit van 5 uur naar Mui Ne: het kitesurf plekje van Vietnam. In de brandende zon kwamen we aan bij het hostel wat heerlijk aan het strand lag met een zwembad en alles erop en eraan. De dagen in Mui Ne bestonden vooral uit chillen aan het strand, een kleurtje krijgen en heerlijk eten bij Mr. Tam's. Het enige wat we hebben gedaan was een trip met z'n vijf'en ( Joyce,Hilary,Thomas, Teun en ik ) naar de zandduinen. Het keerde uit op een van de beste trips! Na de de zandsteen formaties kreeg Teun de kans om op een struisvogel te rijden. Deze kans liet hij natuurlijk niet links liggen en bereed de struisvogel als een pro. Na dit merkwaardige verschijnsel reed onze jeep doornaar de witte zandduinen. De witte zandduinen zagen er gewoon uit als een echte woestijn waar we quads huurden en een half uur hebben rondgereden. Moeilijk om te rijden door dat zand maar wederom super gaaf. Ondanks een stilgevallen quad van Teun hebben we heerlijk geracet door de duinen, donuts gedraaid en gestopt voor wonderbaarlijke uitzichten. Na het rijden en een biertje was het tijd om door te gaan naar de rode zanduinen waar we weer een biertje dronken met zonsondergang: prachtig! S'avonds was er in Mui Ne weinig te beleven behalve wat half lege of lege beachclubs waar je wel heerlijk kon relaxen. Zo relaxt dat ik ervan in slaap viel.. Na wat relaxte dagen was het tijd om naar DE stad van het zuiden te gaan: Ho Chi Minh Stad oftewel Saigon.

atvwhite sandduneswhitesanddunesbitches in the sand

We kwamen laat aan in deze broeiende, drukke maar toch moderne stad en checkte gelijk in bij het Lofi Inn Hostel. Heerlijk hostel met dakterras waar we nieuwe mensen ontmoetten en even relaxten tot we uitgingen. Uitgegaan naar de grootste club hier Apocalyps Now, veels te dronken te zijn geworden was ik blij eindelijk weer in bed te liggen. Volgende dag ( 2 uur later ) moesten we helaas op om wat geschiedenis op te stoffen door naar de bekende Cu Chi tunnels te gaan. Een volledig gangenstelsel ondergrond van 3 levels met boobytraps wat fungeerde als een basis van de Vietcong dichtbij Saigon. Onze gids was een oud zuidvietnameese soldaat dus hij kon ons alles haarfijn vertellen en liet onze alle boobytraps zien. We kregen de kans om wapens te vuren en als elk jochie deden Teun en ik niet anders. Elk kochten we 10 kogels voor de AK-47 en 5 voorde M30 ( machinegeweer ) en schoten er op los. Wat een adrealine-kick krijg je daar van zeg! Na het schieten was het tijd om dan daadwerkelijk de tunnels in te gaan! Iedereen op zn hurken en ik helaas op mn handen en knieen en soms zelfs op mn buik kropen we 120 meter door deze minitunnels. Op sommige punten maar 50 centimer hoog!

VietnamCuChiTunnelscu-chi-tunnelsShot ak-47 & M30

De dagen erna voelde ik me helaas niet geweldig. Beetje ziek en mn lieve Teuntje zou me gaan verlaten. een dag spendeerde we heerlijk met films kijken met een groep backpackers. Hilary ging naar huis, Joyce naar Cambodja en Teun heeft gister het vliegtuig gepakt terug naar NL. Gelukkig ben je hier nooit alleen en heb ik al de lieve Hannah waarmee ik door Cambodja reis gevonden en gister een stuk of 20 oude bekende gezien. Heerlijk avondje met ze gehad en keihard gezongen met Sheldon bij een livebar. Vandaag deden Hannah en ik de dailytour door Saigon waar we als eerst stopte bij het War Remnants Museum. Heel erg aangrijpend want de foto's en verhalen laten de werkelijke gruwelen van de Vietnamoorlog zien. Na de Chinese markt, Notre Dame, postkantoor, Independance Hall en een lekkere lunch keerden we moe terug naar het hostel waar ik nu m'n extreem lange blog schrijf.

Hannah

americanbomkratersjak

Morgenvroeg nemen Hannah ik een 3-daagse tour over de Mekong Delta richting Phnom Penh, Cambodja. Ik ga gedag zeggen tegen het geweldige Vietnam! Geweldig mooi land en heb er de tijd van mn leven gehad, hopen dat de andere landen minstens net zo goed zijn! Toedels

1. Jasmjn:
    4 december 2012
    Te lauwwwwwww marty!!!!!
  2. Janneke:
    4 december 2012
    Heel veel plezier in Cambodja en geniet van al het moois wat je nog tegen komt!! Ik lees wel weer wat je voor zotte dingen je uit spookt!!

Liefs Janneke
  3. Geert Tetteroo:
    16 december 2012
    He, martijn,

Je bent je lever echt lekker aan het trainen begrijp ik. Jullie beleven een mooie trip, leuk opgeschreven. Succes, zo zonder Teun!