Bhudda's, Elphants and Campfires

19 februari 2013 - Chiang Mai, Thailand

Sukhothai

Voordat ik met de blog begin wil ik even vermelden dat het foto's uploaden hier momenteel niet heel soepel gaat. Vandaar een tekort aan foto's. De foto's verschijnen in het album South-East Asia op mijn facebookpagina! Kijk het een keertje door!

Nadat ik de eilanden voldaan maar ook blij om verder te gaan weer verliet, keerde ik terug maar Bangkok. Na de uitputtende boottocht en busrit kwam ik weer aan op het drukke Kho San Road. Met de gedachte in m'n hoofd dat ik maar een korte tijd had om Noord-Thailand te bezoeken liep ik vanuit de bus linea direct een travelagency binnen. Hier boekte ik niet alleen m'n vlucht maar ontmoette ook de prachtige Ruth en Charlotte, twee dames uit Zuid-Afrika. We gingen dezelfde rit tegemoet richting het eeuwenoude Sukhothai. Na de boeking zocht ik Bangkok's kleinste hostel uit met de kleinste kamer. Ik sliep heerlijk het nachtje door om de volgende dag dan eindelijk weer op het culturele pad te gaan!

Tijdens de busrit ontmoette ik Mathijs, Amsterdammer. Uiteindelijk kwamen we aan in Sukhothai en besloten samen opzoek te gaan naar een overnachting. We belandde in hetzelfde hostel als de meiden en samen gingen we s'avonds op pad. Na een slappe avondmarkt en een luidruchtig restaurant kropen we toch maar onder de wol. De volgende dag stond de ancient city op het programma. De volgende morgen na een stevig ontbijt namen Mathijs en ik de stadsbus richting de oude stad. Net buiten de stad liggen de eeuwenoude overblijfselen van een grote stad. Oude stadsmuren omringen de tempels en immens grote beelden van staande en zittende bhudda's. Aangekomen betaal je een ticket en huur je een fiets. Zoals echte Hollanders dat kunnen trapten wij ons voort over het rustgevende maar toch adembenemde terrein. Stuppa's en bhudda's vullen het terrein waar je op je eigen snelheid doorheen gaat. De bhudda's zijn uitgehouden stenen beelden waar je bhuddisten dagelijks tientallen stickers van bladgoud op plakken. De nagels van de beelden zijn daarom goud gekleurd terwijl de rest van bruin oud steen is gevormd. Het nam ons uren om alles te zien en foto's te maken maar ook wij hebben onze wensen en gebeden richting de Bhudda gedaan doormiddel van de wierrook. Na een halve dag daar kwamen Ruth en Charlotte ons vergezellen bij de laatste tempels. Na deze culturele dag besloten Mathijs en ik even rust te pakken met wat muziek en besteedde beide onze tijd aan schrijven.

Volgende dag was het alweer tijd om te vertrekken aangezien er behalve de stad niet veel is. We vertrokken allen naar de 2e stad van Thailand: Chang Mai. Een comfortabel busritje bracht onze naar het centrum waar Ruth en Charlotte naar een ander hostel gingen dan wij. Mathijs en ik belandde in een goedkoop art youth hostel met als eigenaar, de eigenaardige Vee. Vee runde het hostel alleen en liet bewoners de muren decoreren. We sliepen met z'n allen ( circa 10 man ) op matrassen in de woonkamer. Vee was overduidelijk anders geaard als Mathijs en ik maar dat vergrootte het plezier juist. Hij liet ons zien waar te eten en waar te stappen. Z'n piepkleine hondjes JeeJee en Weewee maakten het verblijf hilarisch. Omdat ik niet zoveel tijd had boekte ik samen met Mathijs gelijk voor de volgende dag een Mahout Trainings Cursus. Een mahout is een olifantentrainer/verzorger. We werden opgehaald met een busje s'ochtends vroeg. Geen probleem, als je niet brak bent tenminste.. We hadden de avond ervoor een leuke avond gehad in de Absolut, waar een live bandje optrede. Met brakke hoofdjes maar toch hoge verwachtingen gingen we het busje in. We werden eerst een half uur gedropt bij een orchideeënfarm waar eerlijk gezegd niks aan was. Enige leuke is dat we daar Ruth en Charlotte ook weer tegenkwamen. Na een lange rit kwamen we aan bij het Jumbo Camp, een verzorgplek van geredde olifanten uit Myanmar. De olifanten leefden hier in hun natuurlijk habitat met oneindig veel vegetatie om lekker van te knabbelen ( olifanten spenderen 80% van de dag aan eten ) en worden niet gebruikt voor werk of als circusdier etc. We bleken de cursus van 2 dagen alleen te doen, maar er zouden 3 meiden de eerste dag meedoen. We kregen onze sleutel van ons bamboo hutje en de mahout kleding. Ik voelde me met die kleding aan net een oosterse sultan! We kregen alle commando's die je een olifant kan geven in een les geleerd. Deze commando's geef je door middel van vocale commando's, lichamelijke bewegingen.

Bijvoorbeeld: Je zit op de blote nek van de olifant. Voor jou en voor de olifant de meest comfortabele plek. Leg beide handen plat op het achterhoofd, maak een voorwaartse beweging met je lichaam en gebruik het commando: Pai! Na dit zal de olifant gaan lopen, rechtdoor.

We leerden hoe op de olifant te klimmen zonder opstap, we voerden de olifant en reden een testrit om te kijken of je de olifant kon controleren. Tussendoor lekker belonen met bananen voor het goede luisteren vinden de olifanten helemaal niet erg. We lieten de olifanten een tijd rusten en namen zelf ook onze rust en vulden onze magen rijkelijk met curry en rijst. Ieder van ons kreeg na lunch een eigen olifant toegewezen waarmee we een trek zouden gaan doen door de jungle rondom het kamp. Toen iedereen eenmaal zat op z'n olifant met ieder een hulp van het kamp reden we weg. Mijn hulp sprong na een minuut al van de olifant af en liet mij rustig m'n gang gaan. We trokken door de groene jungle, kleine riviertjes en hoge paden. De olifanten stopten waar ze maar konden om te eten dus af en toe moest je ze wel door laten lopen. Wanneer ze luisterden kregen ze weer een lekker banaantje of stuk suikerriet wat we allemaal in schouder tassen hadden mee gekregen. Ik bleek een soort van het alfa mannentje of de groepsleider te hebben want meneer liepen prompt voorop en begon onderweg met z'n slurf werkelijk waar bomen om te halen. Dit deed hij zodat hij maar ook de andere olifanten van deze boom konden eten. Hij draaiden z'n slurf om de stam heen van de grote bamboe bomen en begon met alle kracht te rukken aan de boom. KRAK! En de boom kwam neer en alle olifanten kwamen zo ongeveer aangerend om de bladeren van de boom te plukkien. De eerste keer was wel best beangstigend maar achteraf hilarisch. Dit gebeurde onderweg zo'n 5 keer. We voelden ons allemaal de koning te rijk op onze olifanten daar in de jungle. Na de trek kwamen we terug en was het tijd om de olifanten te wassen. 2 olifanten gingen de ondiepe rivier in en gingen liggen. Wij kregen emmers en borstels en het was wel duidelijk wat er moest gebeuren. Tientallen emmers water vlogen over de olifanten heen die er duidelijk erg van genoten. Met de borstels schrobde we goed de huid. Na een goed bad stonden de olifanten op en liepen weer terug maar hun slaapplaats om meer eten te verwerken.

Tot de avond relaxten we een beetje op het kamp totdat een trekgroep bij het kamp aankwam. Zo'n 20 mensen zouden samen met ons in het kamp overnachten. Die mondde uit op een gezellig avondje bij het vuur en de pooltafel. Helaas wel avondeten gemist door een klein dutje..

De volgende dag zouden we met de trekgroep verder gaan. We namen afscheid van onze olifantjes en werden per truck naar een waterval gebracht waar bijna iedereen van de geërodeerde en glad gesleten richel gleed waar de waterval doorheen stroomde. Koud water maar een leuke ervaring. We kregen Padthai ( Thais eten ) in bananenbladeren opgediend en zaten bij de rivier heerlijk te knabbelen. We vervolgden onze weg maar de plek waar we met rubberen boten zouden gaan raften. Na raften in de bergen van Slovenië was dit een eitje en misschien een kleine teleurstelling. Het was wel leuk toen we van de boot overstapten op half zinkende bamboovlotten. Onderweg genieten van uitzicht en olifanten die zich aan de rand van de rivier wassen. Ook kleintjes!

Na dit wateravontuur keerden we terug naar Chang Mai en hadden met een grote groep een super avond met live muziek. De meiden waren er bij en kwam uit het niks Tim ( uit Cambodja ) weer tegen. Natuurlijk waren er nieuwe gezichten maar was weer wen geweldig leuke avond.

De volgende dag nam ik afscheid van Mathijs. Maar niet voordat we hadden besloten samen naar Myanmar te gaan! Samen reizen maakt dit land goedkoper dus was blij dat ik iemand zo snel had gevonden. Ik vertrok naar Pai om mijn goed Australische vrienden Sean en Sasha op te zoeken. Ik kwam aan bij het questhouse samen met een Amerikaans meisje dat ik had ontmoet in de bus. Ik mocht m'n spullen bij haar droppen totdat ik ze had gevonden. Na 3 uur lekker bij het kampvuur te hebben gezeten kreeg ik jammeren nieuws dat Sasha 5 uur voor mijn aankomst was vertrokken richting Australië. Net gemist: balen! Sean was er nog wel en die was ergens met wat mensen wat aan het drinken. Dat had de baas van het bungalowpark me verteld. Ik kwam aan bij de plek waar Sean zat met een groep mensen en stond op een afstandje te kijken totdat ik zou opvallen voor Sean. Hij wist niet dat ik er al was in Pai dus zodra hij me zag sprong hij op z'n voeten en rende naar me toe. Hij introduceerde me aan de leuke Nora en Dorien en we hadden een gezellige avond. Over Pai kan ik alleen maar zeggen dat het onwijs relaxt is. Iedereen staat in de chillmodus. De dagen waren gevuld met lekker eten, boekjes lezen, badges op tassen naaien, bij kampvuur zitten en luisteren naar mensen met hun instrumenten! Geweldig gevoel gaf het om de mooie geluiden van banjo snaren en een twaalfsnarige gitaar te horen en dan naar het smeulende vuur en de sterrenhemel te kijken. Ik had langer willen blijven maar ik had m'n afspraak met Rik in Vientiane staan en daarom verliet ik dit hippie-oort alweer na 3 dagen. Ik vertrok naar land nummer 4: Laos!
Met Rik zou ik dit land maar eens wat beter gaan verkennen. Over Laos vertel ik jullie in m'n volgende blog Ten Days of Lao. Dankje wel voor het lezen!